Ať už máte firmu, produkt nebo službu, jistě je vaším cílem být vidět a prosperovat. Jak na to? Klíčová slova, která vám zaručí cestu k úspěchu, jsou:
- Strengths – silné stránky
- Weaknesses – slabé stránky
- Opportunities – příležitosti
- Threats – hrozby
Tato slova tvoří zkratku SWOT, což je snad nejuniverzálnější analytická technika používaná pro zmapování a zhodnocení faktorů ovlivňujících úspěšnost vašeho podnikání. Pokud začínáte s podnikáním nebo potřebujete najít efektivnější cesty pro vaši firmu, tato analýza vám dá potřebné informace.
SWOT analýza vás posouvá blíž k vašemu cíli. Jak?
- zhodnotí vliv vnějších (např. stav ekonomiky) a vnitřních faktorů (např. komunikace mezi zaměstnanci)
- jasně poukáže na silné i slabé stránky. Na silných stránkách lze dobře budovat jakoukoli strategii krátkodobou i dlouhodobou. Slabé stránky vám ukazují, co je třeba zlepšit, co dosud možná podceňujete nebo jaké jsou vaše rezervy
- příležitosti vás nabádají, kudy ještě vpřed a hrozby vás varují před možnými komplikacemi a riziky
SWOT analýza vám poskytne praktické rady do začátku podnikání. Na co si dát pozor, jaká je vaše konkurence, zhodnotí tržní prostředí i předpokládané chování zákazníků. Vy můžete první podnikatelské kroky lépe nasměrovat k vašim cílům případně se vyvarovat chyb. Na základě výsledků můžete přesněji definovat a seřadit své cíle z hlediska priorit vašeho podnikání.
Pokud už máte prosperující firmu, pomůže vám nalézt nové prodejní kanály nebo poukáže na slabé stránky, které jste možná pro samou práci na chvíli přehlédli.
SWOT analýza predikuje, zhodnocuje a směřuje konkrétní kroky vašeho podnikání. Díky rychlé analýze si snadno utřídíte myšlenky a na základě vyhodnocení získáte jasný přehled o aktuálním stavu vašeho podnikání a zároveň o možných řešeních, což je to nejcennější, co lze získat.
Jak vytvořit SWOT analýzu?
Potřebujete tužku a list papíru. Ten si rozdělíte na čtyři kvadranty:
- do levé poloviny se zaznamenávají faktory, které mají na vaše podnikání pozitivní dopad, – silné stránky, v kvadrantu pod nimi jsou příležitosti
- pravá část naopak zobrazuje negativní skutečnosti – slabé stránky, v kvadrantu pod nimi jsou hrozby
- horní oddíl mapuje faktory interní (vnitřní) povahy, které můžete ovlivnit
- dolní oddíl zahrnuje externí (vnější) vlivy makroprostředí (ekonomické, legislativní, sociálně-kulturní) a mikroprostředí (zákazníci, konkurence, dodavatelé, veřejnost), které se ovlivňují jen těžko
Smart řešení SWOT analýzy
Návod na vytvoření SWOT analýzy vám přináší Lamael – náš cloudový informační systém. No a protože Lamael se snaží vždy ušetřit čas a usnadnit práci, přinesl vám formuláře elektronické, stačí je jen vyplnit a je to. Přímo ve vašem mobilu nebo počítači je možné si prostřednictvím odkazu stáhnout jednoduchou interaktivní tabulku, kterou vyplníte a velmi efektivně tak zhodnotíte aktuální stav vašeho podnikání. Netřeba shánět tužku, papír a tabulky ručně patlat třeba v Excelu.
Interaktivní tabulky pro SWOT analýzu stahujte ZDE!
SWOT analýzu máte hotovou. A co teď?
Teď když už víte, co je pro vás priorita a čemu se budete věnovat, je třeba si zorganizovat práci a zbavit se operativy, abyste měli čas tvořit své sny. Pokud to totiž neuděláte, k naplnění vyšich vizí asi jen tak nedojde. Tak pojďme do toho.
Já jsem s tím bojoval taky a dokud jsem si neudělal pořádek, většinu mého času sežraly provozní záležitosti. A protože už jsem to nemohl vydržet a nastal čas na změnu, vytvořil jsem na to systém. Jmenuje se Lamael a pomáhá mi každý den. Provozní záležitosti řeší z velké části za mě.
Lamael obsahuje vše, co potřebuji pro řízení firmy. Vše na jednom místě a na pár kliknutí. Svou firmu mám prakticky v kapse, třeba na mobilu a všude s sebou. Chcete to mít také tak? Pak vyzkoušejte Lamael pro sé podnikání a zaregistrujte se zdarma zde. Stačí kliknout 🙂