Projektové řízení je proces, který vede k realizaci projektů. Existuje mnoho metod a principů řízení projektů, práce projektového manažera se ale v každém oboru liší. V článku se dozvíte, jak vypadá projektové řízení ve stavebnictví a v čem se liší oproti obecným principům.
Jak vypadá projektové řízení ve stavebnictví?
Cílem stavebních projektů je podobně jako u jakýchkoliv jiných projektů přeměnit myšlenku ve fungující realizaci, v tomto případě stavbu. Projektem může být výstavba nákupního centra, rodinného domu či dálnice. Životní cyklus stavebního projektu se bude lišit podle toho, o jakou stavbu se jedná. Obecně zahrnuje projektové řízení tři fáze, a to předprojektovou, projektovou a poprojektovou. Ve stavebnictví se tyto fáze mírně liší:
1. Předinvestiční fáze
Ta se zabývá přípravou projektu. Zahrnuje obstarání pozemku a vyřizování nutných povolení, výběr dodavatelů, případně zahájení výběrového řízení na projekt budovy. Zároveň je nutné určit rozsah projektu a navrhnout strategii, která se bude aplikovat k naplnění stanovených cílů.
2. Investiční fáze
Tu můžeme rozdělit na dvě etapy – investiční a realizační. V investiční etapě se řeší architektonické návrhy, vytváří se harmonogram a finanční plán projektu. Uzavírají se smlouvy s dodavateli a shromažďují se veškeré dokumenty nutné k realizaci stavby – různá povolení, projektová dokumentace a podobně. Realizační etapa začíná ve chvíli, kdy se může stavět, a končí v okamžiku, kdy je stavba připravena k provozu.
3. Provozní fáze
Jakmile se stavba dokončí a projde zkušebním provozem, nastává fáze provozní. V této fází dochází k naplnění prvotního záměru projektu, například pronájem vybudovaných prostor. Vyhodnocuje se realizace projektu a případný investor se stává vlastníkem stavby. Může nastat prodej či pronájem.
Jak vypadá řízení projektů v IT?
Řízení projektů v IT vychází z obecného životního cyklu projektu, který taktéž zahrnuje tři fáze, a to:
- Předprojektová fáze – stanovení cílů, určení rozpočtu a postupů.
- Projektová fáze – kontrola harmonogramu, kvality a rozpočtu.
- Poprojektová fáze – zhodnocení úspěšnosti projektu, reflexe řízení a realizace projektu.
Může se mírně lišit podle toho, o jaký konkrétní projekt se jedná.
Tip: Zajímá vás víc? Provedeme vás úvodem do projektového řízení.
Co stojí za úspěšným řízením IT projektů?
Co můžete udělat pro to, abyste svůj projekt úspěšně realizovali? Dáme vám 4 tipy.
1. Správně nastavené KPIs
KPIs neboli klíčové ukazatele výkonnosti je důležité definovat hned na začátku projektu. Podle nich následně určíte, zda je projekt úspěšný, případně jak moc splnil nastavené cíle. Se správným určením KPIs vám pomůže metoda SMART.
2. Bezproblémová komunikace
Za úspěšným projektem stojí projektový a realizační tým, které musí dokonale spolupracovat. Stěžejní je efektivní předávání informací, aby všichni členové týmů znali stav projektu a nic nebránilo jeho plynulému chodu.
3. Umění improvizovat
Ne vždy jde vše podle plánu, požadavky projektu se můžou měnit za chodu a je důležité nenechat se rozhodit. Plán je důležitý, pokud ale nastane náhlá situace, rychle reagujte na změny a informujte o tom celý tým, aby nenastal problém.
Tip: Tento přístup využívá agilní řízení projektů, zjistěte o něm více.
4. Nástroj pro řízení projektů
Nástroje pro řízení projektů dokážou zvýšit efektivitu práce. Zjednodušují spolupráci celého týmu a předchází úspěchu celého projektu. Pokud takový nástroj nepoužíváte, určitě to vyzkoušejte. Pomůže vám sledovat chod projektu, deadliny a efektivně komunikovat napříč celým týmem. Projektový nástroj Lamael nabízí ještě mnoho dalších funkcí, takže ho můžete dokonce využít i jako interní informační systém vašeho podniku.