Týmová spolupráce bývá častým strašákem pracujících. Je to dáno především odlišným přístupem k práci, který každodenní plnění úkolů značně komplikuje. Vnímá to tak 46 % dotázaných, kteří se zapojili do dotazníkového šetření společnosti Business News Daily. Ze stejného výzkumu ovšem vyšlo najevo, že pro 81 % pracujících je týmová spolupráce každodenní realitou. Jak se s ní popasovat se ctí a nastavit pravidla, která zvýší efektivitu jednotlivců i týmu jako celku? Pojďme se podívat na několik jednoduchých tipů, které přinesou kýžený efekt.
Používáte projektový nástroj? A můžu ho vidět?
Většina členů týmu pracuje vesele v projektovém nástroji, ale pár spolupracovníků vám do tohoto fungujícího systému hodilo vidle s e-mailem, který jim ke zvládnutí agendy podle jejich slov stačí? Tak s takovou byste moc daleko nedošli. Prvním úkolem proto bude sjednotit styl práce.
V rámci svého týmu vymezte nástroje a aplikace, které budou používat všichni bez rozdílu. Proč? Jen těžko můžete sledovat aktuální fázi projektu a ověřit si, kdo má daný úkol na starost, pokud nebude určeno jedno místo, kde všechny tyto informace najdete.
Chcete konkrétní příklad? Vyzkoušejte Lamael. S týmovou spoluprací se pojí provázanost úkolů, na kterých pracuje více lidí zároveň. V praxi to znamená, že v momentě, kdy jeden člen týmu dokončí svou práci, úkol si převezme druhý člen. V Lamaelu si můžete termíny provázaných úkolů pohlídat díky Ganttovu diagramu.
Když dva dělají totéž, není to totéž
Proto vymezte pro každého člena týmu oblast, kterou bude mít na starost, a stejně tak i konkrétní úkoly. Zbavíte se tak duplicitní práce a časovou kapacitu členů týmu využijete opravdu na maximum.
Došlo vám, že vlastně ani nevíte, s kým máte tu čest? Nechte jednotlivé pracovníky vyplnit Belbinův test týmových rolí, který vám během chvilky odhalí, s kolika inovátory, koordinátory nebo realizátory můžete při plnění úkolů počítat.
Lámete si hlavu nad tím, jak úkoly spravedlivě rozdělit? U každého projektu stanovte časový budget. Pak jen stačí počítat u každého pracovníka s časovým rozpočtem, který koresponduje s velikostí jeho úvazku. V týmovém kalendáři si velmi rychle ověříte, na kterého člena týmu můžete úkol delegovat a který už má zaplněnou kapacitu. Zároveň si tím můžete lehce ověřit, jestli je stávající počet členů týmu dostačující a vy můžete přijmout další zakázku.
Výhoda Lamaelu spočívá v tom, že každý úkol a podúkol má stanoveného vykonavatele, který může definovat jejich stav. Každý proto přesně ví, od koho si výstupy pro konkrétní úkol vyžádat. Tato funkce pomáhá i koordinátorům projektu, kteří díky těmto vychytávkám zvládnou ukočírovat i početnější týmy a více projektů zároveň.
Podporujte vzájemnou komunikaci
Pokud je někdo zvyklý řídit veškerou komunikaci přes e-mail, někdo jiný přes interní chat a další přes telefon, spolupráce vám bude fungovat jen horko těžko. V Lamaelu máte k dispozici firemní nástěnku, kde můžete sdílet ty nejdůležitější informace, které se týkají jednoduše všech. Další možností je interní chat, který slouží zejména k rychlému sdílení informací mezi dvěma členy týmu.
Podívejte se i na další tipy, jak hravě zvládnout interní komunikaci.
K měření výkonu používejte stejný metr
Na pravidelné bázi měřte výkonnost svého týmu. Tato disciplína může mít pozitivní vliv na motivaci jednotlivců – nebudou se totiž spoléhat na to, že se ztratí v davu.
V Lamaelu přesně vidíte, kolik času strávil každý svou prací na projektu, kolik úkolů dokončil, jestli dodržel stanovený deadline a nenarušil tím návaznost prací.
Pak už jen stačí stanovit pro každého člena týmu KPIs (= klíčové ukazatele výkonnosti), které budou vycházet z obecných cílů týmu, a také konkrétní role jednotlivců. Při definování KPIs buďte chytří a vycházejte ze SMART pravidla pro stanovení cílů. Každé jedno KPI by mělo být specifické, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově ohraničené.
Zlatá pravidla týmové spolupráce
Na závěr jsme si pro vás připravili čtyři pravidla, která byste měli aplikovat v každém týmu bez ohledu na jeho velikost a zkušenosti jednotlivých členů. Bylo prokázáno, že míra úspěšnosti týmové spolupráce nezávisí jen na technických dovednostech jednotlivců, ale především na interpersonálních záležitostech.
- Stanovte cíle, ke kterým bude tým směřovat.
- Usilujte o to, aby se pracovníci respektovali a rozuměli si.
- Podporujte sdílení informací.
- Nezapomeňte na uznání dobře odvedené práce.
Jedno doporučení na závěr. Nečekejte, že se výsledky dostaví na lusknutí prstů. Členové týmu se spolu musí sžít a zvyknout si na to, že jejich práce a snažení je přímo provázané i s dalšími lidmi.