Mise, cíle, strategie a opatření. OGSM je anglická zkratka pro Objective, Goals, Strategies, and Measures. Je to přímočarý nástroj, který vám pomůže uvést vaši firemní vizi nebo strategii do praxe. Můžete jej použít ke zmapování vašich organizačních, týmových nebo osobních cílů a k přeměně nápadů na konkrétní aktivity.
Co je OGSM metodika
OGSM je rámec obchodního plánování, který pomáhá organizacím propojit jejich dlouhodobé vize a strategie s krátkodobými a střednědobými cíli, akcemi a opatřeními. Může vám to pomoci sledovat pokrok směrem k vašim cílům a udržet pozornost na cestě.
Předpokládá se, že byl vyvinut v 50. letech 20. století japonskými výrobci automobilů na základě myšlenky Petera Druckera o řízení podle cílů. Postupem času OGSM přijala řada společností z Fortune 500, včetně Procter & Gamble® a Coca-Cola®.
Rámec OGSM můžete aplikovat na vaši organizaci, oddělení nebo tým, nebo jej dokonce použít ke správě vašich osobních cílů.
Jak vytvořit rámec OGSM
Způsob, jakým používáte OGSM, bude záviset na řadě faktorů, jako je váš obchodní model, struktura a kultura vaší organizace a způsob, jakým se rozhodujete.
Můžete jej použít podle těchto čtyř kroků:
1. Stanovte si svůj cíl
Nejprve se zamyslete nad svým hlavním cílem. Chcete-li to provést, musíte plně porozumět strategii vaší organizace. Čeho tím chce dosáhnout? A jak to na vysoké úrovni očekává? (U tohoto článku předpokládáme, že tato práce na vývoji strategie již byla provedena.)
Z toho musíte vytvořit velmi jasné, stručné prohlášení o svém cíli. To musí být víc než vágní “Chci, abychom byli nejlepší.” Mělo by to být prohlášení, které má zaměřit vaše myšlení, mělo by být emocionálně atraktivní a mělo by stručně uvádět, jak budete dělat to, co chcete dělat.
Představte si například, že jste manažerem velkého výrobce automobilů. Vaše objektivní prohlášení by mohlo znít: “Stát se světovým lídrem ve výrobě elektrických dodávek.” Dalo by se to rozšířit přidáním: „…prostřednictvím vývoje špičkové technologie baterií, vysoce výkonných motorů a inovativní pracovní síly…“
Pak byste to mohli rozšířit ještě tím, že řeknete: “…a dostat se na komerční trhy, které ostatní výrobci neoslovují.”
2. Vyberte si své cíle
Jakmile budete mít svůj cíl na místě, stanovte si kvantitativní výsledky toho, jak bude vypadat úspěch. Jinými slovy, co je třeba udělat, abyste zajistili splnění svého cíle?
Toto jsou vaše cíle a obvykle si budete muset stanovit tři nebo čtyři z nich, abyste popsali úspěch. Ujistěte se, že jsou SMART – konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené.
Abychom se vrátili k našemu příkladu, vaše cíle mohou být:
- Během příštích 10 měsíců vyviňte baterii schopnou dát vozidlu o hmotnosti 10 000 lb dojezd 650 mil.
- Během příštích 10 měsíců vyviňte motor schopný dodat 400 koňských sil a 400 liber-stop točivého momentu.
- Během následujících 12 měsíců je integrujte do standardní karoserie dodávky a předveďte prototyp připravený k výrobě.
- Během následujících 12 měsíců vypracujte plně nákladný návrh výroby vozidla ve velkém.
3. Rozvíjejte své strategie
Když si stanovíte své cíle a cíle, dalším krokem je nastínit, jak jich dosáhnete. Toto jsou vaše strategie a měli byste se zaměřit na identifikaci tří až pěti, které zajistí dosažení vašich cílů.
- Pokud zůstanete u našeho fiktivního výrobce automobilů, vaše strategie mohou být:
- Vytvoření dobře vybaveného, dynamického HR týmu, který je schopen provozovat zrychlený náborový program pro zapojení odborných inženýrů.
- Nábor inženýrů se silnými zkušenostmi s vývojem a integrací specializovaných komponentů pro elektromobily.
- Zřízení vývojového zařízení ve stávajících výzkumných nebo výrobních závodech.
- Vypracování plně nákladného obchodního plánu pro výrobu a marketing vozidla.
4. Rozhodněte se o svých opatřeních
Způsob, jakým měříte pokrok, závisí na strategiích, které se snažíte dosáhnout. Ale ve všech případech je dobré mít při jejich vývoji na paměti následující otázky:
- Fungují naše strategie?
- Splníme své cíle?
- Dokážeme reálně dosáhnout našich cílů a vize v očekávaném časovém rámci?
Marc Van Eck, Ellen Leenhouts a Judith Tielen ve své knize o používání OGSM k poskytování obchodní strategie navrhují používat řídicí panely k vizualizaci pokroku u kvantitativních opatření a akční plány k měření postupného pokroku směrem k vašim strategiím. [1]
Navrhují také spojit prvky OGSM do „jednostránkového obchodního plánu“, který rychle a výstižně sdělí plán všem zúčastněným.
Klíčové body
Rámec OGSM je nástroj obchodního plánování, který pomáhá organizacím, týmům a jednotlivcům definovat a propojit jejich dlouhodobé vize s krátkodobými a střednědobými cíli a aktivitami. Zkratka znamená:
- Mise– jasně napsané, krátké prohlášení o tom, čeho chce organizace dosáhnout.
- Cíle – popisuje, jak by měl vypadat úspěch.
- Strategie – určuje, jak dosáhnete svých cílů. (Neplést s organizační strategií).
- Opatření – jak budete sledovat plnění svých strategií.
Vzor OGSM ke stažení
Připravili jsme pro vás příklad, jak skutečně vypadá zpracované OGSM dle zde uvedeného postupu. Tento vzor můžete použít jako inspiraci pro vlastní strategické plánování.
Vzorové OGSM si stáhněte zde.
OGSM je ale jen střípek toho, co můžete pro rozvoj vašeho byznysu udělat. Pokud chcete své podnikání skutečně posunout na vyšší úroveň, pak si nenechte ujít knihu Evoluce podnikání. Najdete ji na našem webu https://evolucepodnikani.cz/