Získat více poptávek, prodejů, objednávek – mít zkrátka více zákazníků, to je cíl snad každého podnikatele. Snažíte se zaujmout svou cílovou skupinu, ale nedaří se vám návštěvníky webu přetavit v platící zákazníky? Nebo se k vám zákazníci nevrací a vy nevíte, co s tím? Možná vám pomůže marketingový model AIDA. V článku vám ho představíme a vysvětlíme vám, jak ho použít v praxi.
AIDA – co to vlastně je?
Věřili byste tomu, že tento marketingový model vznikl už v 19. století? Vytvořil ho Elias St. Elmo Lewis – marketingový průkopník, který se snažil popsat, jak by měla fungovat reklama. I dnes je AIDA model marketingu účinnou strategií, která vám pomůže tvořit úspěšné reklamní kampaně.
Pojďme se podívat na to, co v sobě tento akronym skrývá:
- A – attention (pozornost)
- I – interest (zájem)
- D – desire (touha)
- A – action (akce)
Každé písmenko vnímejte jako jeden krok, který musíte udělat, abyste z uživatele udělali zákazníka. Nejprve je totiž potřeba získat jeho pozornost a vzbudit v něm zájem o vaše produkty či služby. Následně ho musíte přesvědčit o tom, že vaše nabídka je přesně to, po čem touží – a že ji zkrátka potřebuje. Posledním krokem je akce – například nákup, který sice udělá sám zákazník, ale vy byste mu tuto cestu měli co nejvíce usnadnit. Třeba umístěním CTA tlačítka, které ho přesměruje na objednávkový formulář.
Model AIDA si ale můžete představit také jako trychtýř či filtr, kde první písmeno A – tedy pozornost představuje největší množství lidí a poslední písmeno A – jako akce naopak velmi úzký okruh lidí. Ne všichni, které zaujmete, totiž projdou i dalšími kroky až k nákupu.
Pojďme si vysvětlit jednotlivé části AIDA marketingu v praxi.
Attention – pozornost
Prvním krokem je získat pozornost uživatele. Na internetu to dnes může být trochu oříšek, protože jsou lidé každý den zahlcení tisícovkou reklamních bannerů. Přestávají na ně reagovat – a dost často je úplně přehlížejí. Určité procento lidí reklamu na internetu dokonce technicky blokuje, takže ji ani nevidí. Zaujmout ale nemusíte jen reklamou – můžete například sdílet zajímavé a užitečné tipy z oboru na svých sociálních sítích nebo na blogu. Hlavní roli v tomto případě pak hraje chytlavý nadpis. Stejně dobře funguje i vizuální obsah – tedy výrazná infografika nebo krátké video. Cílem je oslovit potenciálního zákazníka, aby se zastavil a pídil se po tom, kdo vlastně jste.
Tip: Mohlo by vás zajímat, jak psát blog.
Interest – zájem
V této fázi jste uživatele zaujali natolik, že se snaží získat více informací o vašem produktu či službě. Pokud na vás narazil díky reklamě – proklikne se na web. Tam byste mu měli poskytnout stručný a jasný popis toho, co děláte. A pokud to jde, hodí se přiložit i obrázky či videa. Typicky bývají v této fázi důležité informace o produktech a službách nebo cena.
Desire – touha
Teď přichází ta nejdůležitější fáze – a sice přesvědčování. Váš potenciální zákazník aktuálně brouzdá vaším webem a vy byste mu měli říct, proč se má stát vaším skutečným zákazníkem. Jak? Prostřednictvím unikátních prodejních argumentů. Ty jasně a stručně komunikují, co uživatel získá nákupem u vás, v čem se lišíte od konkurence nebo proč by měl chtít zrovna váš produkt. Dalším skvělým přesvědčovacím nástrojem jsou případové studie nebo recenze spokojených zákazníků.
Action – akce
Dostáváme se do finále. Posledním krokem modelu AIDA v online marketingu je akce. Pokud se vám podaří uživatele přesvědčit a on se rozhodne nakoupit, je vaším úkolem je mu tuto cestu co nejvíce usnadnit. Nejjednodušším způsobem jsou CTA tlačítka. Pokud ale vlastníte například e-shop, dejte pozor, aby byl nákupní proces co nejsnazší. Hlavně nesmí dojít k žádnému zádrhelu, který zákazníka nakonec odláká – jako je například pomalé načítání stránky nebo problém s platební bránou.
Tip: Přečtěte si dalších 6 tipů, jak na úspěšnou akvizici zákazníků.
Model AIDA je váš pomocník v marketingu
AIDA je skvělý nástroj, který vám pomůže sestavit marketingovou strategii a vytvořit plán, se kterým nebude o zákazníky nouze. Abyste ale nové zakázky stíhali odbavovat, bude se vám hodit i další nástroj pro řízení celé firmy – Lamael. Jednoduše v něm založíte nový projekt, obchod nebo úkol a o spokojenost zákazníků bude postaráno. Lamael vám pohlídá všechny termíny, vyřídí fakturaci a usnadní komunikaci s celým týmem.
Podívejte se taky na náš další článek o tom, jak trvale zvýšit návštěvnost a získat zákazníky.