Toto je šestý článek ze série velkého srovnávání nejznámějších aplikací využívaných pro projektový management, organizaci a komunikaci v týmu nebo vykazování práce. Zkrátka všech nástrojů, se kterými se nejčastěji setkáte, když potřebujete řídit aktivity v pracovní skupině.
Celkově se můžete těšit na 13 článků naplněných informacemi o funkcích, které tyto aplikace nabízejí, v přehledném a jednotném formátu, a nakonec se dočkáte i bonusu v podobě souhrnného článku o všech testovaných aplikacích.
O srovnávání projektových nástrojů
Lamael programujeme, aby byl nejlepší. Proto bereme v potaz nejen skutečné potřeby freelancerů a firem, ale zároveň jsme pečlivě prozkoumali naši konkurenci. Vzali jsme to, co nám připadalo dobré, a přidali věci, které nám u ostatních projektových nástrojů chyběly. Hlubokou rešerši, při níž jsme prošli všechny aplikace a porovnali předem stanovená kritéria, vám představujeme i v sérii našich článků o rozdílech mezi Lamaelem a zbytkem projektového světa.
První dojem z Lamaelu a Smartsheet
Na první pohled je zřejmé, že prostředí obou aplikací je diametrálně odlišné. Z hlediska rozsahu funkcí jsou ovšem srovnatelné. V případě obou nástrojů platí, že si uživatelé mohou zobrazit své projekty přesně v takové podobě, s jakou se jim nejlépe pracuje. Smartsheet je vysloveně tabulkový nástroj, ale své úkoly si můžete zobrazit i na časové ose, pomocí Ganttova diagramu nebo Kanbanu. Stejné možnosti nabízí také Lamael.
SmartSheet se mi zdá na první pohled poněkud komplikovaný. Věřím, že s orientací v něm a celkovým onboardingem pomůže video, které se přehraje hned na úvod po spuštění a v krátkosti představí nabízené funkce. Zároveň si ale myslím, že ti, kteří nejsou zvyklí používat nástroje pro projektový management, sáhnout raději po jiné aplikaci, protože tato se jim může zdát složitá. Vždy ovšem záleží na tom, co daný člověk nebo tým od nástroje očekává.
Lamael má celý proces onboardingu vyšperkovaný do nejmenšího detailu, a tak si kromě podrobných videonávodů a textových průvodců jednotlivými funkcemi můžete objednat školení na míru od expertů.
Lamael i Smartsheet jsou vhodné jak pro jednotlivce, tak pro menší týmy i rozsáhlé organizace. Zároveň platí, že oba nástroje jsou dostupné ve formě webového rozhraní i mobilní aplikace.
Uživatelské prostředí a jazyk
Zatímco Lamael byl vyvinut v České republice a veškeré návody, podpora a především prostředí je v češtině, Smartsheet češtinu oficiálně nepodporuje. Uživatelé mohou vybírat mezi osmi světovými jazyky, včetně angličtiny.
Obě aplikace jsou dostupné ve třech cenových variantách. Liší se rozsahem funkcí, počtem uživatelů či velikostí úložiště. Tento článek srovnává byznys verze.
Struktura projektů
Z hlediska rozsahu funkcí pro správu úkolů a projektové řízení jsou si obě aplikace absolutně rovné. Úkoly je možné plánovat, delegovat, definovat pro ně vlastní stav, přidávat k nim soubory a komunikovat nad nimi s týmem. Uživatelům je rovněž k dispozici firemní nástěnka a interní chat, které předávání informací ještě více zefektivňují.
Oba nástroje umožňují zobrazení projektů na časové ose, pomocí Kanbanu nebo Ganttova diagramu. Smartsheet nabízí navíc řadu doplňků, o které si mohou uživatelé nástroj rozšířit a přizpůsobit vlastním potřebám.
V případě obou aplikací je možné vykazovat čas u úkolů a stanovit si hodinovou sazbu pro práci. V Lamaelu můžete navíc takto vykázanou práci rovnou fakturovat svým klientům.
Jak v Lamaelu, tak ve Smartsheet můžete importovat a exportovat veškerá data, která máte k dispozici. Může se jednat jak o kontakty, tak o úkoly, aktivity, projekty či poznámky.
Funkce Smartsheet, které si oblíbíte
Uživatelé jistě ocení množství přídavných doplňků, o které si mohou nástroj rozšířit. Smartsheet nabízí vysokou úroveň personalizace, takže si každý přizpůsobí prostředí k obrazu svému. Zároveň nabízí i množství šablon, ze kterých si mohou uživatelé vybírat a pracovat v takovém prostředí, které jim svým rozvržením nejvíce vyhovuje. I díky tomu je nástroj vhodný nejen pro týmy, ale také pro jednotlivce, kteří chtějí mít kontrolu nad svými projekty a detailní přehled o jejich momentálním stavu.
Funkce Lamaelu, které si oblíbíte ještě víc
V Lamaeulu je k dispozici rozšíření pro práci s kontakty a obchodními případy. Díky tomu se můžete v jediné aplikaci dostat od vytvoření kontaktu a projektů pod ním až k fakturaci za odvedenou práci. Celý systém je navíc vytvořený tak, aby se dal bez problémů napojit na české banky a firemní údaje se daly zadávat přímo přes ARES.
Mezi funkce, které vám práci v Lamaelu maximálně usnadní a zpříjemní, patří jistě hlasové poznámky a velmi rychlé fulltextové vyhledávání napříč celou aplikací. Lamael nabízí také rozsáhlé funkce pro práci se soubory. Ty můžete spravovat v rámci globálního úložiště, vyhledávat je pomocí štítků a odesílat e-mailem přímo z cloudu.
Závěrem: Kdy využít Lamael a kdy Smartsheet
Smartsheet doporučuji v případě, kdy hledáte detailně propracovanou aplikaci pro projektový management a komunikaci napříč týmem a nevadí vám angličtina. Pokud ve své firmě využíváte nástroje pro práci s obchodními kontakty a fakturaci, nebude vám u Smartsheet nic scházet. Můžete ho totiž pohodlně integrovat s těmi nástroji, které již využíváte, vyhovují vám a nechcete je měnit.
Pokud ovšem hledáte takový nástroj, kde nebudete muset přepínat mezi aplikacemi a kde si hravě poradíte nejen s projektovým plánováním, ale i s řízením podniku od A do Z, je pro vás Lamael tou správnou volbou. V Lamaelu navíc budete pracovat v intuitivním nástroji s českým prostředím i podporou. Celou svou kancelář tak máte prakticky neustále u sebe.
Doufám, že jste v tomto článku našli odpovědi a představa o obou aplikacích je teď mnohem jasnější. Přečtěte si také srovnání Lamaelu a Trella, Lamaelu s Monday.com, Lamaelu a Asany, Lamaelu a Jiry nebo Lamaelu a Wriku. V příštím článku se můžete těšit na porovnání Lamaelu a Slacku.