Každá firma potřebuje detailní přehled o tom, co se děje s jejími produkty na skladě. Evidence produktů v Lamaelu vám pomůže rychle zjistit, jaké produkty máte ještě naskladněné a které jste již předali zákazníkovi. Všechny druhy produktů jsou zde vypsány jednotlivě a vy můžete sledovat pohyb každého z nich skrze váš sklad až po doručení klientovi .
Jak pracovat s evidencí
Evidenci najdete v agendě Seznamy, vpravo vedle kategorie Produkty.
Otevře se vám tabulkový přehled všech položek, které máte nebo jste někdy měli na skladě. Jedná se o kusovou evidenci zboží, majetku, strojů a zařízení. Můžete zde evidovat třeba i zápůjčky a reklamace.
Všechny produkty jsou seřazeny v pořadí, v jakém byly přidány. Kliknutím na sloupce je můžete seřadit vzestupně nebo sestupně dle několika parametrů – sériového čísla, evidenčního čísla nebo třeba datumů.
Alternativně můžete využít pro filtrování daty lištu, kterou můžete vidět v dolní části obrazovky, viz screenshot vyše.
Vytvoření produktů
Prvním krokem pro správu vašich produktů by mělo být založení produktu ve vašem ceníku. Ve chvíli, kdy budete mít produkt vytvořený i v záložce Produkty (tedy ve zmíněném ceníku), Lamael bude automaticky doplňovat nákupní a prodejní ceny u nově vytvořených položek v evidenci a také aktualizovat množství daných položek na skladě.
Zatímco v záložce Evidence vidíte položky na vašem skladě jednotlivě dle kusů, záložka Produkty slouží jako souhrnný přehled a ceník.
Stavy evidovaných kusů
Každá položka v evidenci má svůj stav. Ten slouží k tomu, abyste věděli, co se s danou položkou momentálně děje – zda je zrovna ve výrobě, je již rezervovaná, nebo již došlo například k prodeji. Lamael obsahuje několik základních stavů, ale můžete si přidat i své vlastní a přizpůsobit si vše na míru vašim interním procesům.
Nové stavy můžete vytvořit kliknutím na ozubené kolečko v pravé části obrazovky a zvolením možnosti „Vlastní stavy“.
V dialogovém okně, které se vám následně otevře, stačí již přidat libovolný název stavu a vše uložit.
Po definování toho, jaké produkty v evidenci budete mít a v jakých stavech se mohou nacházet, se podíváme blíže na to, jak produkty správně evidovat.
Jak se mi položka zobrazí v Evidenci ?
Do Evidence se vám propíší produkty ve dvou případech:
- v okamžiku, kdy je tam ručně zadáte
- nebo po zadání jejich sériového čísla při výrobě nebo jejich příjmu na sklad.
Ručně produkt přidáte kliknutím na tlačítko Nový záznam v levé horní části obrazovky.
Otevře se vám dialogové okno, ve kterém je potřeba vyplnit dodatečné informace o produktu nebo zboží.
Vždy je potřeba vyplnit jméno daného produktu. Ve chvíli, kdy kliknete do pole pro zadání názvu produktu , vám bude Lamael automaticky našeptávat produkty, které máte již zadané v agendě Produkty.
Další parametry dialogového okna vyplňovat nemusíte, ale pro zachování pořádku na vaší evidenci jejich vyplnění silně doporučujeme.
Evidence a sériová čísla
Evidenční čísla slouží k tomu, abyste mohli přehledně evidovat, o jaký produkt se jedná. Každá položka skladu by měla mít své vlastní číslo. Získáte tím totiž možnost vždy zpětně dohledat, co se s položkou stalo.
Série označuje řadu produktů, které vyrábíte, nebo nakupujete. Při výrobě totiž můžete položku opatřit sériových číslem, čímž se vám propíše do evidence (tj. druhý výše zmíněný způsob, jak přidat položku do evidence).
Pokud přejdete do záložky Sklady a kliknete na Nový záznam, máte možnost zadat produkt k výrobě a vytvořit tzv. Výrobní list.
Ve Výrobním listu vyberte položku, kterou chcete vyrobit. Lamael vám automaticky bude našeptávat z vašich produktů. Ve chvíli, kdy danou položku přidáte do výrobního listu, se vám zpřístupní možnost zadat výrobní číslo (to je to samé, jako sériové číslo).
Ve chvíli, kdy doplníte výrobní číslo u dané položky, se vám položka následně propíše i do Evidence.
Pozor: V záložce Produkty je vždy potřeba mít u všech položek vyplněná sériová čísla. Jinak se vám produkty nebudou do Evidence propisovat.