Zkratka CRM se v poslední době stává v podnikatelském světě fenoménem. Co se ale přesně pod touto zkratkou nachází?

Customer Relationship Management, tedy řízení vztahu se zákazníky. Je to dosti sofistikovaný, automatizovaný a promyšlený způsob, jak pracovat se zákazníky. Cílem je zvýšit pravděpodobnost získání a udržení zákazníka. V dnešní době, kdy skloňujeme sousloví „práce s kontakty“ téměř na každém našem podnikatelském kroku, je to učiněný poklad. Každý opravdu hodnotný poklad má i svůj příběh. Jaký je tedy příběh vzniku CRM?

Víte, kdy poprvé historie zaznamenala pokusy o CRM? Bylo to již v 80. letech 20. století, kdy se začaly objevovat pokusy o systematickou evidenci a zpracování dat o klientech, zákaznících, odběratelích apod. Tehdy se tomu říkalo databázový marketing a lze ho považovat za takového předchůdce CRM. Už v této době zaznamenáváme počínající snahu o propojení marketingu, obchodu a výroby. V principu jde o systematické a přehledné uspořádání kontaktů a jejich roztřídění. Stále však jen v náznacích.

V roce 1987 slaví úspěch systém ACTActivity Control Technology, později Automated Contact Tracking. Firma Conductor Software vyvinula aplikaci pro podporu správy kontaktů, uchovávání informací, možnosti základního provázání kontaktů, schůzek a editace textu formou poznámek. Tento software pro správu kontaktů je postupem času s narůstající výrobou během 90. let doplňován o nové a nové funkce a vzniká Sales Force Automation (SFA). Jedná se o nový typ informačních systémů. Přehledně uspořádané kontakty již nestačí. Nyní je třeba automatizace procesů spojených se zákazníkem. Tedy kdo, kdy, jak, co a za kolik? Tím se obchodníci stávají efektivnější, protože lépe cílí na to, co zákazník skutečně chce. V tak velkém množství nabídky, která se v 90. letech rozmohla, je to velmi chytré a efektivní řešení vedoucí k zisku a efektivní výrobě. Z náznaků provázanosti marketingu, obchodu a podeje se již stává realita v podobě plně funkčních systémů. Ohromný objem výroby začíná dostávat smysluplné kontury, které tvoří zaměření se na poptávku a potřeby koncového zákazníka.

Kdy se CRM opravdu zrodilo?

Zhruba od poloviny devadesátých let vznikají různé systémy, různě propracované a s různým názvoslovím. Kolem roku 1995 se názvosloví sjednocuje a zůstává označení CRM. Takže, jak jsme se k CRM dostali? Devadesátky byly ve znamení podpory výroby a mapování hlavních firemních procesů. Dále přichází na řadu uspokojování potřeb zákazníka a podpora prodejních procesů (SFA). Vzájemná integrita obojího nás dovedla až k prvním CRM systémům. Jejich upgrade probíhal nadále v oblasti marketingu, servisu a služeb obecně. S rozvojem marketingu jako samostatného oboru se i CRM systémy stávají propracovanější a lépe uspořádané. Nesmíme zapomenout ani na zásadní vliv internetu a tzv. e-businessu. Systémy na konci devadesátých let plně podporují všechny aktivity a komunikační kanály s klientem (“Front office” systémy).

Správné CRM umožňuje:

  • sdílení informací, kontaktů, poznámek i aktivit = provázanost
  • okamžité zaznamenávání kontaktů, záznamů, požadavků, aktualit = aktuálnost
  • třídí kontakty (zákazníci, dodavatelé, spolupracovníci) = přehlednost
  • uchovává veškeré informace o kontaktech a zákaznících efektivně a systematicky = struktura
  • přehledně řadí a zaznamenává kontakty a související dokumenty i poznámky= efektivita
  • je vizuálně přehledné a přístupné odkudkoli = dostupnost

Český CRM systém

Sami jsme dlouho hledali jednoduchý a přehledný nástroj na řízení firmy a obchodních procesů. Nacházeli jsme buď složité a nepřehledné aplikace, ve kterých jsme se ztráceli a nikdo je nechtěl používat, nebo naopak malé sexy aplikace, které toho ale moc neuměly. Abychom pokryli potřebu celé firmy, bylo třeba nasadit a propojit 5 až 10 malých aplikací. To přineslo ale problémy se žaškolováním lidí, správou účtů a jejich oprávněními, složité zálohování dat rozesetých na mnoha místech a díky tomu velmi problematické řešení bezpečnosti. Rozhodli jsme se, že touhle cestou zž dál nechceme jít. A tak jsme se v roce 2016 vrhli do vývoje vlastního systému. Stavěli jsme na našich zkušenostech s tvorbou informačních systémů od roku 1995, tedy více než 20 let. Tak postupně vznikl Lamael.

Systém Lamael je přesně takové CRMko, které hledáte. Je moderní, efektivní, systematické, jasné, jednoduché a hlídá termíny za vás. Umí provázat kontakty, sdílet poznámky, zápisky, dokumenty, oddělit pracovní plochy i různé projekty. Dokonce i s vystavením faktury si poradí. To, a ještě mnohem více si můžete vyzkoušet ještě dnes. Založte si účet zdarma bez závazku a máte 30 dnů na to, abyste proměnili své podnikání. Pak už je jen na vás, zda si Lamael vyberete jako svého každodenního pomocníka.

[thrive_link color=’orange’ link=’https://app.lamael.com/registrace’ target=’_blank’ size=’big’ align=”]Vyzkoušejte Lamael[/thrive_link]

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Martin Pavlík


Zakladatel a majitel ve firmě QUITEC s.r.o., tvůrce projektu Lamael. Miluje nové technologie a jeho zálibou je zjednodušování podnikání, práce a života pro dosažení vyšších zisků, více radosti a osobního štěstí.

Martin Pavlík

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}