Jedním ze základních stavebních kamenů Lamaelu je možnost nastavit si vlastní stavy v agendách Obchodu, Projektů, Úkolů nebo třeba Kontaktů. Stavy vám říkají, jak jste na tom v současné době s plněním úkolu nebo projektu. Stavy chápejte jako jednotlivé fáze v pracovním procesu.
Je pochopitelné, že každý tým nebo organizace rozlišuje různé etapy ve svých projektech a obchodních případech. Obdobně i vaše úkoly mohou procházet různými stavy od zadání až po vyúčtování. To znamená, že s největší pravděpodobností potřebujete definovat a sledovat vlastní stavy, které přímo odpovídají vašim potřebám. V Lamaelu si tyto stavy můžete nastavit u většiny agend a sledovat, zda vše běží podle plánu.
Jak na to?
Nastavení vlastních stavů najdete vždy na stejném místě – po kliknutí na ozubené kolečko v pravé horní části obrazovky se vám otevře kontextové menu. V něm již stačí pouze kliknout na Vlastní stavy.
V menu, které se vám otevře, následně můžete editovat současné stavy, nebo přidat stavy nové. Pro přidání klikněte na tlačítko Přidat. Budete vyzváni k vyplnění jména stavu. Volitelně můžete zadat i barvu a lhůtu. Čtěte dál a dozvíte se, k čemu barvy a lhůty u vlastních stavů slouží.
Každému stavu můžete nastavit specifickou barvu. Barvy v Lamaelu mají dvě hlavní funkce – určování priorit a sledování stavů. Stavům, které řešíte přednostně, můžete nastavit například červenou barvu. Naopak úkolům, které jsou pozastavené, můžete nastavit třeba modrou. Pak vám stačí otevřít přehled projektů nebo úkolů a během pár vteřin máte jasno, čemu se věnovat a čemu ne.
Kromě priorit lze barvy využít ke sledování stavů jako takových. Při otevření kalendáře podle barev rozpoznáte, v jaké fázi plnění úkolu jste. V případě, že je úkol šedivý nebo přeškrtnutý, tak víte, že je hotový.
Nejvíce barvy oceníte v kalendáři, v zobrazení karet projektů nebo časové ose.
K čemu slouží lhůta?
Lhůta určuje maximální dobu, jak dlouho by měl daný projekt či úkol setrvat ve vybraném stavu.
Příklad: Pokud si nastavíte lhůtu pět dní, po pěti dnech vás Lamael upozorní, že stanovený čas pro přesun úkolu z dané fáze vypršel a celá karta úkolu se zbarví do červena.
Jak stavy efektivně využívat?
Vámi definované vlastní stavy se vám nejvíce budou hodit ve dvou případech:
- při využívání kanbanového zobrazení
- při filtrování v tabulkovém zobrazení
Na obrázku výše můžete vidět využití stavů v kanbanovém zobrazení – všechny úkoly se „drží“ ve sloupcích, které odpovídají definovaným stavům. Kartu úkolu můžete snadno myší přetáhnout do jiného stavu. Tento způsob práce využívá agilní řízení projektů.
V tabulkovém zobrazení výkazů, které vidíte na obrázku výše, využijete stavy k rychlému filtrování. Lištu pro filtrování najdete vždy v dolní části obrazovky pod tabulkou. Můžete využívat různé kombinace filtrů – například dle stavu a vykonavatele.
My jsme si na obrázku vyfiltrovali všechny výkazy ve stavu fakturuj, které jsou připraveny k fakturaci klientům. Vidíme nejen vykázaný čas, ale i celkovou cenu.