Každého to jednou za čas potká. Dostat výpověď sice není žádný med, ale propouštění zaměstnanců si taky nikdo neužívá. Možná jste k tomuto kroku byli donuceni okolnostmi, nebo si o to daný člověk prostě koledoval. V obou případech byste ale měli postupovat s rozvahou, a hlavně podle práva. Zkoušení různých kliček by se vám totiž mohlo šeredně vymstít.

Jak dát výpověď zaměstnanci v souladu se zákoníkem práce

Důležitá informace na začátek: možnosti propuštění zaměstnance upravuje zákon. Nemůžete se tedy rozhodnout, že se vám zaměstnanec nelíbí, a tím pádem poletí. Takhle to prostě nefunguje. Právní náležitosti upravuje zákoník práce, hlava IV – Skončení pracovního poměru. Samotné důvody pro výpověď podanou zaměstnavatelem najdete pod § 52. V první řadě musí být výpověď podána písemně a důvody musí být jasně popsány, to že odkážete na zákoník práce stačit nebude.

Tip: Přečtěte si také proč zaměstnávat ičaře místo HPP.

Opravdu musíte dávat výpověď?

Když už dojde k situaci, kdy se potřebujete zaměstnance zbavit, nejdřív si to pořádně promyslete. Pokud to alespoň trochu jde, a nezaměstnáváte naprostého idiota, zkuste se domluvit na dohodě. Pokud dojde k rozvázání pracovního poměru dohodou mezi oběma stranami, bude to pro vás, jako zaměstnavatele, nejpohodlnější. V tomto případě se můžete také vzájemně dohodnout, že nemusí být dodržena výpovědní lhůta. A můžete se také vyhnout povinnosti platit odstupné.

Jak propustit zaměstnance jako správný leader

Tuhle část podnikání si neužívá vůbec nikdo. Pokud to tedy není psychopat. Někdy se může stát, že vlastně ani propouštět nechcete, ale jste k tomu donuceni okolnostmi. Pak může být celá situace ještě těžší, než když se chystáte propustit někoho, kdo je prostě neschopný. A i tak byste měli být při propouštění civilní a držet se několika základních zásad.

1. Informujte zaměstnance osobně a (nejlépe) za přítomnosti personalisty

Postavte se k tomu čelem a informujte dotyčného o propuštění z očí do očí. Působí to mnohem lepším dojmem než schovávání se za e-maily a dopisy s pruhem. Ideálně k rozhovoru přizvěte i personalistu. Za prvé máte svědka v případě, že by se zaměstnanec později rozhodl vás žalovat a za druhé může personalista pomoci ulehčit situaci tím, že propuštěnému vysvětlí celý proces a jeho další možnosti.

2. Jděte přímo k věci

Tím, že začnete small-talkem, nepomůžete ani druhé straně, a už vůbec ne sami sobě. Představte si, že vám zaměstnanec sdělí, že zrovna s manželkou koupili dítěti nový iPhone, na který šetřili několik měsíců, a vy mu pak máte říct, že od zítřka nemá práci. Buďte maximálně věcní, upřímní a neprodlužujte to.

3. Ukažte soucit a respekt

Obzvlášť pokud jste k propuštění donuceni kvůli snižování stavu a podobně, nebojte se projevit soucit. Řekněte například, že je vám líto, že k této situaci muselo dojít, nebo zaměstnanci popřejte úspěch v dalším zaměstnání. Pokud si navíc myslíte, že se jedná o schopného člověka, jen na špatném místě, nabídněte se, že mu rádi napíšete dobré reference.

Tip: V žádném případě nepoužívejte frázi „omlouvám se“, jenom se tím zbytečně zapletete do spirály výčitek. A může se stát, že váš protějšek se vás ještě bude snažit přemluvit, abyste si to rozmysleli. Také není vhodné navazovat fyzický kontakt, pokud se vám zaměstnanec bude chtít mstít, může vás ještě obvinit ze sexuálního obtěžování.

4. Nikdy nikoho nezesměšňujte a neponižujte

I kdyby šlo o toho největšího flákače v týmu, nikdy se neuchylujte k urážkám nebo zesměšnění. Jasně zaměstnanci sdělte, že jeho pracovní výkon nebyl dostatečný nebo odpovídající a držte emoce na uzdě.

5. Proberte to s týmem

Týmová spolupráce je základem každého dobře fungujícího podniku. To, že se rozhodnete někoho z týmu propustit, tak může vyvolat obavy i u ostatních zaměstnanců. Sdělte svému týmu jasně, jak se situace má a co mohou očekávat. Můžete je například informovat, jak se propuštění promítne do strategie podniku, nebo o novém rozložení úkolů.

Přistupujte k propuštění jako profesionál

Ačkoliv to není lehké, měli byste se i v takovýchto situacích vždy zachovat profesionálně a jednat s chladnou hlavou. Hlavně se nikdy nesnažte obejít zákon a vymýšlet si nepodložené důvody k propuštění. Pokud by došlo k soudnímu sporu, můžete přijít o víc než o odstupné pro neschopného zaměstnance. Když to navíc zpackáte i z osobního hlediska, nebude o vás váš bývalý zaměstnanec určitě mluvit v pozitivech a budujete si tak i špatnou pověst. Na druhou stranu nemá smysl zaměstnávat někoho, kdo naseká víc problémů, než jich vyřeší.

Kam dál? Zdokonalujte svoje schopnosti a přečtěte si také:

Související témata

Související články

Předvídejte a eliminujte problémy v projektech. Pomůže vám rizikový management

Předvídejte a eliminujte problémy v projektech. Pomůže vám rizikový management

Rozumíte obchodnímu právu? Méně známé pojmy, které by se vám mohly hodit

Rozumíte obchodnímu právu? Méně známé pojmy, které by se vám mohly hodit

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Blockchain: Transparentnost, bezpečnost a automatizace vašich projektů

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Jistota v nejistých časech: Jak sestavit krizový plán, díky kterému zůstane váš byznys stabilní

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}