Definice cílů je nejen pro firmy nezbytná věc. Bez cíle nevíte, kam míříte, a tím pádem ani nikam nedojdete. Dodají vám směr a motivaci růst. Stanovení cílů ale není tak jednoduché, jak se může zdát. Měli byste myslet na pět důležitých faktorů, díky kterým cíle správně nastavíte a splníte. Přečtěte si, co jsou to SMART cíle a jak je nastavit.
Co jsou SMART cíle?
SMART je zkratka, která slouží jako mnemotechnická pomůcka, abyste nezapomněli, jak své cíle nastavit. V překladu to znamená chytré cíle, což určitě není náhoda. Pojďme se podívat, jaká slova v sobě zkratka skrývá a jak si stanovit cíle.
1. Specific (specifické)
Cíle podniku by měly být konkrétní. Specifikujte je do detailu, aby každý jasně pochopil, jak cíle dosáhnout. Zároveň musí být srozumitelné, abyste se v nich vyznali nejen vy, ale i vaši kolegové.
Tip: Přečtěte si, jak efektivně komunikovat.
2. Measurable (měřitelné)
Každý váš cíl by měl být měřitelný, abyste dokázali zhodnotit, zda se vám ho podařilo dosáhnout, případně do jaké míry. Za slovo měřitelné můžete také dosadit slovo motivující. To v tom smyslu, aby vás nebo vaše zaměstnance motivoval k jeho dosažení.
3. Acceptable (akceptovatelné)
S cíli by měli souhlasit všichni, kterých se týkají. Pokud si stanovíte jako majitel firmy cíl, těžko ho dosáhnete, pokud se o to budete pokoušet sám. Nechte je všemi odsouhlasit, ať můžete táhnout za jeden provaz.
4. Realistic (realistické)
Realistické nebo také relevantní či smysluplné. Nedávejte si cíle, kterých nejste schopni dosáhnout. Myslete na to, aby odpovídaly vašim schopnostem, ale i tomu, co skutečně chcete. Zamyslete se hlouběji nad tím, proč daného cíle chcete dosáhnout a jak vám to pomůže na vaší cestě.
5. Time-framed (časově vymezený)
Cíle bez časového horizontu nikdy nedosáhnete. Stanovte si čas, do kterého chcete cíle dosáhnout a myslete i na to, zda je to vůbec možné. Splnění cíle si můžete rozdělit do jednotlivých úkolů a podúkolů, pomocí kterých se budete k cíli přibližovat. K úkolům nezapomeňte přiřadit deadliny, protože bez nich se do akce nepustíte.
Co je a není SMART cíl?
Pojďme si ukázat příklad cíle SMART.
- Do konce roku 2022 zvýšit tržby e-shopu o 20 %.
- Do ledna roku 2023 otevřít novou pobočku v Polsku.
- Získat do půl roku o 10 % více nových zákazníků.
Takhle určitě nevypadají SMART cíle podniku.
- Zvýšit tržby.
- Expandovat do zahraničí.
- Získat nové zákazníky.
Naplánujte si své cíle tak, aby každý rozuměl, čeho chcete dosáhnout. Vymyslete jasné kroky, které má váš tým podniknout, abyste došli do cíle. Týmová komunikace pro vás bude brnkačka, pokud použijete správný nástroj. Například Lamael vám poskytne funkce, které vám dovolí být v souhře s kolegy. Snadno vytvoříte projekt, stanovíte cíl, rozdáte úkoly, vymezíte čas a ostatní vědí, co mají na starosti. Nezapomeňte si své cíle pravidelně vyhodnocovat a sledovat, jaký posun jste za určitou dobu udělali. V Lamaelu máte ve všem přehled, takže můžete snadno dosahovat cílů, které si společně stanovíte. Využijte 14 dní zdarma a vyzkoušejte ho!