Žijeme v době velkých změn. Spousta firem je nyní nucena pracovat zcela jinak a leckdo nyní funguje jen na home office. Může být ale home office pro lidi, kteří jsou zvyklí chodit každý den do práce a doma vypnout efektivní? Je přinejmenším střízlivé předpokládat, že práce z domova, videokonference a obecně řešení pracovních záležitostí na dálku bude ještě dlouho velkým trendem. Ať už kvůli karanténním opatřením, u kterých nikdo nemůže předpokládat, jak dlouho budou trvat, či jakýmkoliv jiným situacím v budoucnu, je rozhodně dobré se na toto připravit.

Proto si nyní povíme několik pravidel, rad a tipů, jak být na home office co nejvíce produktivní.

Pravidelnost, pevný rozvrh, rituály

Je důležité držet si řád. Nemusíme dojíždět hodinu do práce, stresovat se kvůli dopravě či zapomenutým klíčům, je ale dobré dodržovat určitý řád a v lecčem se chovat, jako bychom normálně vstávali do práce. Ke správné spánkově-vstávací hygieně tedy patří vstávat ve stejnou hodinu, ustlat si postel a po ranní hygieně a snídani se obléct jako do práce.

Župan může být pohodlný, ale náš mozek funguje na základě naučených vzorců a většina z nás bohužel (bohudík) do práce v županu nechodí. Pro svou efektivitu i pro případný videohovor je lepší se upravit, a vzít si na sebe oblečení, jako bychom měli jet do kanceláře na meeting.

Dalším důležitým bodem je mít doma místo, kde se věnujeme práci. Jistě každý nemáme kancelář, ložnici, obývák a x dalších místností, ale stačí si vyhradit alespoň pracovní křeslo a stolek. Na takovém místě pak určitě nehrát, ani se nedívat na filmy. Stejně tak na tomto místě nejíst. Pro každou aktivitu si vyhraďte jiné místo v bytě, pokud můžete a snažte se toto rozdělení dodržovat.

Socializace

Ať už jsme více či méně extrovertní, je podstatné udržet styk s kolegy. V rámci provázání s prvním bodem je dobré dělat pravidelné skupinové videokonference.

Podobně jako je v praxi obchodních firem obvyklé dělat ranní meetingy, kdy si všichni poví, co je během dne čeká a jaké mají cíle, je praktické dělat stejnou věc i u firem, kde většina lidí stráví celý pracovní den u psaní kódu nebo hledání chyb v programu. Začít tak den skupinovým videohovorem, u kterého se všichni pozdraví, řeknou si, co a jak a vypijí si kávu nebo čaj je ideální alternativou ranního meetingu.

Nadále je důležité zůstat v kontaktu, psát si reporty, občas si zavolat, koordinovat společně projekty či si jen dát vědět, že vše běží podle plánu. Člověk by na home office zkrátka neměl získat pocit izolace.

Přestávky

Domácí prostředí uspává. Člověk vydrží být efektivní nějakou dobu, mozek ale ocení chvíli volna. Ideální je spojit pravidelné přestávky s čerstvým vzduchem, vyjít na chvíli na balkon nebo si udělat drobnou procházku pro něco do obchodu. I v době karantény lze udělat kratší procházku v roušce, aniž byste se čehokoliv dotýkali. (Opatrnější a zodpovědnější z nás si pro jistotu vezmou pro venkovní dveře nebo nákup rukavice)

Důležitost pracovního prostředí

Upravte si svou kancelář. Udělejte si hezky přehledné prostředí, rozvrhněte si místa na notebook, poznámkový blok, telefon (telefony) a hrnek s kávou či čajem. Nedopusťte, aby vznikl nepořádek, který vás rozhodí a usnadní prokrastinace. Experimentujte. Před lákavým pohodlím zvolte raději nepohodlí. Seďte na židli, která vás donutí sedět rovně, namísto povalování na gauči.

Nebo zkuste nějaký prostor u sebe doma použít jako standing desk. Jinými slovy zvolte si pro práci plochu, kam postavíte svůj notebook a budete muset při práci na něm stát. Jedná se o metodu, která tak snadno nedovolí tělu zvolnit a umožní to lepší soustředění.

Sportujte

Jste doma a nemůžete si jít ani ven zaběhat. Ve většině měst je nyní nemyslitelné vyjít bez roušky, takže sportovní aktivity musíte omezit na doma. Pokud patříte mezi ty šťastnější a máte doma činky či jiné pomůcky na cvičení, rozhodně to usnadní situaci, pokud ne, donuťte se aspoň k základním cvikům.

Absence chození do práce a na nákup znamená, že tělo nemá už ani tak potřebnou, obyčejnou chůzi, bez které se správně neokysličuje mozek a dochází ke snižování efektivity. Věnujte každý den 30 minut cvičení a uvidíte, obzvlášť v kombinaci s ranní studenou sprchou, že vaše pracovní flow bude mnohem lepší.

Používejte Lamael

Chcete si dobře organizovat svůj čas? Mít přehled, na čem trávíte kolik času a zda se vám daří být efektivní? To vše v kombinaci s koordinací práce s ostatními kolegy nelze dnes již jinak než přes Lamael. Ať už jste v korporátu nebo pracujete jako freelancer, můžete zkusit zdarma naší zkušební verzi a naučit se používat během dlouhých dní v karanténě něco nového.

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Martin Pavlík


Zakladatel a majitel ve firmě QUITEC s.r.o., tvůrce projektu Lamael. Miluje nové technologie a jeho zálibou je zjednodušování podnikání, práce a života pro dosažení vyšších zisků, více radosti a osobního štěstí.

Martin Pavlík

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}