Toto je pátý článek ze série velkého srovnávání nejznámějších aplikací využívaných pro projektový management, organizaci a komunikaci v týmu nebo vykazování práce, zkrátka všech nástrojů, se kterými se nejčastěji setkáte, když potřebujete řídit aktivity v pracovní skupině.
Celkově se můžete těšit na 13 článků naplněných informacemi o funkcích, které tyto aplikace nabízejí, v přehledném a jednotném formátu, a nakonec se dočkáte i bonusu v podobě souhrnného článku o všech testovaných aplikacích.
O srovnávání projektových nástrojů
Lamael programujeme, aby byl nejlepší. Proto bereme v potaz nejen skutečné potřeby freelancerů a firem, ale zároveň jsme pečlivě prozkoumali naši konkurenci. Vzali jsme to, co nám připadalo dobré, a přidali věci, které nám u ostatních projektových nástrojů chyběly. Hlubokou rešerši, při níž jsme prošli všechny aplikace a porovnali předem stanovená kritéria, vám představujeme i v sérii našich článků o rozdílech mezi Lamaelem a zbytkem projektového světa.
První dojem z Lamaelu a z Asany
Aplikace vypadají, dle mého subjektivního názoru, podobně – přinejmenším na první pohled. V obou případech můžete s projekty pracovat na různých nástěnkách. Přijdete si na své, pokud je rádi spravujete na časové ose nebo preferujete tvorbu nástěnek rozdělených do sloupců. V rámci těch můžete v obou programech jednotlivé úkoly přesouvat dle jejich povahy, aktuálního stavu nebo jiné priority.
Hlavní rozdíly spatřuji v tom, že Asana není natolik komplexní a firma by se zřejmě neobešla bez integrace s dalšími systémy, které umožňují rozsáhlou práci s kontakty, soubory a obchodními příležitostmi. Naopak v Lamaeulu je možné postupovat chronologicky od prvního kontaktu s potenciálním klientem přes vytvoření projektů až po fakturaci.
Oba nástroje jsou dostupné ve formě webového rozhraní i mobilní aplikace.
Uživatelské prostředí a jazyk
Asana nepodporuje český jazyk. Uživatelům je k dispozici 6 mutací včetně angličtiny. Naopak Lamael byl vyvinut ryze českou společností, díky čemuž jsou veškeré jeho funkce v češtině. Ve stejném jazyce je také podpora i veškeré návody.
Obě aplikace nabízejí (v podporovaných jazycích) podrobné videonávody, které usnadňují celý proces onboardingu. V případě Lamaeulu je navíc možné objednat si školení na míru od expertů.
Asana nabízí svou základní verzi bezplatně. Další tři varianty jsou zpoplatněny a ceny se pohybují podle počtu osob, které ji budou využívat. U Lamaelu existují celkem tři balíčky lišící se velikostí úložiště a rozsahem funkcí. Všechny jsou zpoplatněny.
Struktura projektů
Pokud se zaměříme na projektový management, pro který byly obě aplikace primárně stvořeny, je na první pohled zřejmé, že si vývojáři nedělali, v případě Asany, těžkou hlavu s rozsahem funkcí. Uživatelé si zde musí vystačit se správou úkolů, v rámci které je mohou vytvářet včetně podúkolů, delegovat, plánovat na časové ose a přidávat k nim informace o aktuálním stavu. Bohužel funkce nezbytné pro práci se soubory, řízení obchodních příležitostí a práci s kontakty zcela chybí.
Na rozdíl od Asany Lamael všemi výše zmíněnými funkcemi disponuje, a navíc nabízí i možnost vykazování času u úkolů pro účely následné fakturace, která je rovněž součástí.
Uživatelé mohou v případě obou aplikací pracovat s úkoly na časové ose, pomocí Ganttova diagramu nebo prostřednictvím Kanbanu. V tomto ohledu jsou si oba nástroje zcela rovné a umožňují uživatelům práci v takovém prostředí, jaké jim nejvíce vyhovuje.
Co vás potěší? Oba nástroje podporují export a import všech typů dat, od kontaktů přes úkoly, aktivity, projekty a poznámky až po obchodní dokumenty. V rámci obou aplikací můžete využít i rychlé fulltextové vyhledávání. Všechny tyto funkce vám ušetří spoustu času i práce.
Funkce Asany, které si oblíbíte
Asanu lze definovat jako nástroj praktický a vysoce flexibilní. Svým rozsahem bude dostačující pro jednotlivce nebo menší organizace, které nehledají aplikaci, která zaštítí celý proces od vytvoření kontaktu až po fakturaci, ale stačí jim několik základních funkcí. Z hlediska svých funkcí dokáže pomoci uživatelům s plánováním projektů a usnadnit komunikaci v rámci týmu.
Funkce Lamaelu, které si oblíbíte ještě víc
Lamael je svým rozsahem na podstatně vyšší úrovni než Asana. Nabízí mnohem rozsáhlejší funkce pro projektový management, díky kterým jsou dokonale propojeny všechny informace, jaké jsou pro daný úkol nebo kontakt potřeba, aby na nich mohlo bez problému pracovat více lidí současně.
Lamael je vyvinut tak, aby pracovní týmy nemusely sahat po žádných jiných nástrojích a vše nutné pro svou práci našly v jediné aplikaci. Můžete zde spravovat všechny své obchodní příležitosti, pohodlně pracovat s kontakty, vytvářet úkoly a vykazovat si u nich čas, který po pár kliknutích vyfakturujete svým klientům. Kromě toho disponuje i související podporou, kdy se můžete napojit na české banky a zadávat firemní údaje přes ARES.
Aby byla vaše práce s Lamaelem ještě jednodušší, můžete v něm tvořit hlasové poznámky a integrovat ho s Google kalendářem i Outlookem.
Závěrem: Kdy využít Lamael a kdy Asanu?
Obě aplikace disponují intuitivním ovládáním a propracovaným systémem onboardingu. Rozdíl spočívá v jazykových mutacích, které aplikace nabízí. Pokud jste zběhlí v cizích jazycích, hravě si s Asanou poradíte a ještě si budete pochvalovat, jak bylo vše rychle nastavené. Další rozdíl je patrný v rozsahu funkcí. Pro jednotlivce bude Asana jistě užitečným nástrojem, ale pro účely velkých týmů a organizací by se mohla po čase stát nedostačující. Z hlediska řízení firmy byste se s největší pravděpodobností neobešli bez integrace s dalšími systémy.
Pokud ovšem potřebujete aplikaci s českým rozhraním a chcete mít celou svou kancelář prakticky neustále u sebe, je pro vás jasnou volbou Lamael. V tomto případě totiž opravdu platí, že si vystačíte s jediným nástrojem, a to bez ohledu na skutečnost, v jak velkém týmu pracujete.