Velké nadšení z nového projektu brzy vystřídá nechuť a ztráta motivace projekt dokončit. Slyšeli jste někdy v hlavě ten hlas, který vás bičuje za to, že jste to zase nedotáhli? Zklamat sami sebe je mnohem horší než zklamat ostatní, protože si sami bráníte v úspěchu. Jak se těchto pocitů jednou provždy zbavit a dotáhnout každý projekt do úspěšného konce? To se dozvíte v tomto článku. 

Znejte směr a plně se soustřeďte – metoda GTD 

Metodu Getting Things Done vytvořil americký kouč David Allen a funguje jako metoda organizace práce. Cílem je již zmíněné „get things done“ neboli dotáhnout věci do konce. Jak metoda funguje? Klade velký důraz na zodpovězení si základních otázek: 

  • Proč? 
  • Jaký je cíl?  
  • Jak cíle dosáhnout?  

Když si totiž na schůzce jasně vydefinujete, proč to děláte a jaký má být výsledek, už jednoduše vymyslíte konkrétní kroky. Znát důvod proč vás bude motivovat projekt dokončit.  

Další důležitou věcí je udělat si ve věcech pořádek a vytvořit si svá pravidla, kterých se budete držet. Ať už jde o to, kam si zapisujete úkoly, nebo kdy odpovídáte na e-maily. Mějte jasno v těchto každodenních činnostech a vytvořte si svůj proces, který si zautomatizujete. Díky tomu ušetříte čas přemýšlením nad tím, kam si zapsat nějaký úkol, a váš mozek se bude plně soustředit na to, abyste dokončili to, co máte.  

Tip: Mohlo by vás zajímat, jak se zbavit prokrastinace

Udržte se ve flow 

Flow je stav, ve kterém jste plně soustředění na práci, a ta vám jde dokonale od ruky. To samé jste například zažívali v dětství, když jste se věnovali svému oblíbenému koníčku, který vás natolik vtáhl, že jste nevnímali okolí. Ve flow je efektivita práce vysoká a vy jste plní nadšení z celého procesu. Do takového stavu se ale člověk nedostane jen tak. Co je nezbytné pro stav flow? 

  • Musí vás to bavit. 
  • Znát důvod proč. 
  • Eliminovat vyrušování. 
  • Musí to být výzva. 

Odpovědí je sebedisciplína 

Pokud chcete zvýšit svou produktivitu a dokončit každý úkol, je zapotřebí trochu změnit své myšlení. Zamyslete se nad tím, proč nějakou činnost nedotáhnete, a pokud to chcete změnit, zaměřte se na každodenní návyky. Zpozorujte ty pozitivní, které vás posouvají dopředu, ale i ty negativní, které vám dovolí nechat se vyrušit a podlehnout prokrastinaci. Uvědomte si, kým chcete být, a mějte výdrž a vytrvalost. Zbavte se výmluv, proč něco nejde. V tu chvíli bráníte sami sobě v úspěchu. Nepřemýšlejte nad věcmi, které chcete udělat – rovnou je udělejte, běžte do akce.  

Tip: Přečtěte si náš článek, jak vytvořit nové návyky, který je dostupný i jako podcast

Několik pravidel, jak dotahovat věci do konce 

I přesto, že se ta největší změna musí stát ve vaší mysli, existuje několik pravidel, které vám pomohou i v praxi. 

1. Zapisujte si všechny poznámky 

Během dne vás může někdo vyrušit s nějakým nečekaným úkolem, který je potřeba co nejdříve udělat. Tahle zpráva odvede vaši pozornost od činnosti, kterou zrovna děláte, a produktivita práce tím pádem začne klesat. Zapište si tuto důležitou zprávu, ať ji můžete pustit z hlavy a dál soustředěně pokračovat. 

2. Nastavujte deadliny 

Ke každému úkolu si nastavte datum a čas, kdy ho dokončíte. Pokud na něčem pracujete sami, může vám to připadat zbytečné, pravdou ale je, že bez deadlinu ten úkol nedokončíte. Stejně tak platí, že bez stanoveného cíle nemůžete uspět. 

3. Pravidlo 5 vteřin 

Máte tendenci často prokrastinovat? Nechce se vám do některých úkolů, které musíte udělat? Zkuste pravidlo 5 vteřin. Je to jednoduché, řekněte si pět, čtyři, tři, dva, jedna, teď – a pusťte se do práce. 

4. Dokončete rozdělanou práci 

Nikdy nezačínejte nic nového, dokud nedokončíte to stávající. Z dokončené činnosti budete mít radost a s chutí se pustíte do nějaké další. V opačném případě se budete topit v nedokončených úkolech a vaše motivace se bude s každým dalším snižovat.  

Chcete dosahovat svých cílů? Dotahujte věci do konce a držte se své vize. Kam dál? Podívejte se na náš článek, jak zvýšit efektivitu a získat každý den hodinu navíc

Související témata

Související články

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Vzdálená spolupráce: 4 způsoby, jak efektivně řídit tým na dálku

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Souboj dvou metodik: Je lepší waterfall, nebo agile?

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Virtuální týmy v nové éře: 5 inovativních strategií pro efektivní práci na dálku

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Tohle potřebujete vědět: Jak předejít syndromu vyhoření?

Aneta


Aneta miluje moderní technologie a ráda je používá pro automatizaci práce a týmovou spolupráci. Vyznává ideu svobodné firmy a osobní nezávislosti. Ráda je v pohybu a vždy hledá cesty, jak může práci svou i svých kolegů zjednodušit.

Aneta

Přidejte komentář


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}