Udržte si náskok před konkurencí a podívejte se na nové trendy v marketingu. Udržitelnost, inkluzivní a obsahový marketing, umělá inteligence i novinky ohledně osobních údajů, na to vše si v tomto článku posvítíme!
Nových trendů v marketingu jsou spousty. A co víc, mění se někdy až závratnou rychlostí. Abyste si udrželi přehled a neztratili se v nich, udělali jsme pro vás výběr těch, které budou v roce 2022 hrát zásadní roli.
Udržitelnost a společenská odpovědnost je velké téma
Firemní strategie, vize a cíle jsou pro většinu podniků samozřejmostí. Spotřebitelé se však mění a s nimi by se měla měnit i marketingová strategie. Podle průzkumu Deloitte je pro třetinu mladých zákazníků významným faktorem při koupi produktu udržitelnost. Nepodceňujte také společenskou odpovědnost firmy. Mladí se na ni stále více zaměřují. Pokud přispíváte do nadací, jste ekologičtí nebo organizujete zajímavé akce pro veřejnost, vaše konkurenceschopnost vzroste. Jste totiž najednou větší sympaťáci, a ne pouhý necitelný korporát.
Inkluzivní marketing boří předsudky
Podobně jako udržitelnost i rovnost a rovnoprávnost je velmi aktuální téma, které v zákaznících rezonuje. Pokud je to ve vašich silách a vaše značka to umožňuje, buďte inkluzivní.
Cílem inkluzivního marketingu je oslovit více potenciálních zákazníků tím, že se vezmou nějaké zažité představy o pohlaví, věku, rase, příjmu, sexualitě, jazyce nebo třeba náboženství. Upozorní se na nějaká tabu či společenské předsudky, a tím se zvýší prodeje.
Tento marketing funguje velmi dobře v multi-kulti státech, kde se například prodejci snaží na propagačních fotkách ukazovat rozmanité etnické skupiny. V Čechách může inkluzivní marketing fungovat skvěle především ve spojitosti s věkem nebo pohlavím. Lyžovat nemusí jen mladí dospělí, ale i lidé v pokročilém věku. Bojové sporty jsou i pro holky a na kosmetiku může chodit i chlap. Souhlasíte? Tak to zákazníkům ukažte.
Příklad za všechny: Před Vánoci se v marketingových kruzích diskutovala kampaň Dedoles, kde byla v jejich spodním prádle vyfocená paní v důchodovém věku. Někoho to nadchlo, někoho pohoršilo – ale mluvilo se o tom! Pamatujte, že cílovou skupinu nejlépe oslovíte tak, že jí názorně ukážete, že produkt je pro ni jako stvořený. Věřím, že kdejaká babička si najednou uvědomila, že vlastně také může nosit podprsenku s lištičkami.
Tip: Přečtěte si o cílových skupinách více.
Obsahovým marketingem si získáte zákazníky
Obsahový marketing je základem online marketingu. Není tedy žádnou novinkou, ale mnoho značek ho stále nepraktikuje. Je vám divné, proč máte tak málo lajků na sociálních sítích? Pravděpodobně za to může špatný obsah. Zákazníky nezajímá fotka vašeho produktu na bílém pozadí s popiskem „Vyzkoušejte náš zázračný produkt XY!“ Pamatujte, že zákazníkovi jste pravděpodobně vy i vaše značka úplně ukradení. Zákazník chce vědět, jaký problém mu pomůžete vyřešit. Je mu jedno, jaké složení má váš krém, zajímá ho, že mu díky němu do týdne zmizí akné.
Lidé na internetu se chtějí vzdělat, udržet si přehled o aktuálním dění nebo se bavit. Nabídněte jim něco z toho. Zákazníci také nesnášejí reklamu. Snažte se tedy, aby tak vaše příspěvky nebo blogové články nevypadaly. A když jsme u těch blogových článků – pište je. Dávejte svým zákazníkům rady a tipy, pomozte jim vyřešit jejich problémy, sdělte jim zajímavosti nebo je pobavte. Zvýšíte tím organický dosah i důvěryhodnost své značky. Protože ten, kdo mi chce poradit, přece není žádný lump.
Tip: Podívejte se na 7 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu a získat zákazníky.
Umělá inteligence pracuje za vás
S tím, jak je stále dostupnější, je i čím dál více využívaná v marketingu (a zákaznickém servisu, kde roste popularita chatbotů i viocebotů). Pomůže vám z hromady zákaznických dat vytáhnout přesně ta, která potřebujete k lepšímu cílení kampaní, analyzuje samotné zákazníky a zjistí, po čem opravdu touží a co je naopak odrazuje. Díky umělé inteligenci se všechny tyto procesy automatizují – v praxi tedy zrychlují a zefektivňují. Predikuje se, že v roce 2022 třetinu analýz prováděných lidmi převezme umělá inteligence. Pokud chcete mít náskok před konkurencí, zapojte ji.
Tip: Velkým pomocníkem pro vás mohou být CRM nástroje. Přečtěte si k čemu jsou dobré a jak vybrat ten, který vám bude nejvíce vyhovovat.
Ochrana osobních údajů a first-party data
Dříve bylo běžnou praxí shromažďování cookies třetích stran. Na základě nich bylo cílení na zákazníky hračkou. Novinky v marketingu však nastaly spolu s legislativní změnou ohledně shromažďování cookies, které sběr dat poněkud ztěžují. K tomu firmy bojují s faktem, že 53 % zákazníků kvůli neustálým požadavkům na své osobní údaje nerado poskytuje svá osobní data a nevěří společnostem, že jejich data nepřeposílají dál.
Pokud si tedy chcete získat důvěru zákazníků, přesvědčte je, že nejste jako ostatní a jejich data jsou u vás v bezpečí. Stručně a jasně jim vysvětlete, na co je používáte a jaké výhody jejich shromažďování přináší zákazníkům (například, že se jim zobrazuje jen relevantní obsah a ne věci, které je nezajímají). Mnoho společností se v současnosti zaměřuje na tzv. first-party data, která shromažďují sami přímo od svých zákazníků (bez účasti třetích stran). Tato strategie vaši důvěryhodnost určitě posílí.
Reference jsou velmi důležité, ty slovní však už nestačí
Až 97 % zákazníků se před nákupem na e-shopu podívá na jeho reference. Ať už na Heurece, ve facebookových skupinách nebo přímo na webu, ze kterého se chystají nakoupit. Přitom je i jedna negativní recenze může od nákupu snadno odradit. Dobré reference jsou pro vás tedy hotový poklad. Bohužel ho většinou nenajdete zakopaný někde na zahradě. Možná se sem tam objeví nakolik nadšený zákazník, že z vlastní iniciativy pochválí vaše služby či zboží (oproti hejtům, které zákazníci z vlastní iniciativy publikují častěji), většinou ale musíte jít štěstí naproti a o reference si sami říct.
Po doručení objednávky požádejte zákazníky prostřednictvím e-mailu o ohodnocení vašich služeb. Usnadnit jim to můžete prostřednictvím krátkého předpřipraveného dotazníku. Hodnocení můžete pak pomocí hvězdiček či krátkých úryvků umísit na svůj web.
Slovní reference ale už často nestačí. Může za to jejich nízká důvěryhodnost. Jak může zákazník vědět, že pochvalný komentář opravdu napsala paní Lída z Berouna a že ta její přiložená fotka není stažená z fotobanky? Pokud se vám to nějakým způsobem podaří, sbírejte videorecenze.
Každý telefon disponuje obstojnou kamerou, technicky by to tedy neměl být žádný problém. Přesvědčit zákazníky k tomuto činu, je však už horší. Pokud máte klienty, se kterými dlouhodobě spolupracujte, požádejte je, zda by vám na web či sociální sítě krátkou recenzi nenatočili. Stačí když bude mít třeba 30 vteřin až 1 minutu. Dlouhé video by zákazník stejně nesledoval.
Pobídnout k tomu, ale můžete i řadové zákazníky. Youtube, Instagram i TikTok lidi naučili, že vystupovat ve videích na internetu je naprosto normální. Proto zkuste štěstí a třeba vám nějaká ta videorecenze v poště přistane. Pokud máte velký rozpočet můžete zapojit influencery.
Na závěr vám přejeme mnoho kladných recenzí a spokojených zákazníků! Pokud vás článek zaujal můžete nás sledovat na Facebooku, kde o nově vydaných článcích pravidelně informujeme.