Kdo chce zapalovat, musí sám hořet. Tým je tak dobrý, jak dobrý je jeho nejslabší článek. Všichni jsme na jedné lodi. Tyto a mnohé další postřehy už jistě zaslechl každý, kdo se usiluje o efektivní vedení týmů a autentický leadership. My pro vás máme 7 konkrétních tipů pro úspěšné vedení lidí, týmů i celých firem.
Nechceme a nebudeme vás unavovat motivačními mantrami, které zazněly v úvodu článku. Raději se na problematiku efektivního vedení týmu podíváme pragmaticky. Nejspíš se nespleteme, když prohlásíme, že od svého týmu očekáváte:
- vysokou míru vzájemné podpory a spolupráce,
- dodržování dohodnutých termínů,
- snadné překonávání problémů a nízkou chybovost,
- vysokou kvalitu odvedené práce,
- proaktivitu a samostatnost.
Co od vás na oplátku očekává váš tým (tedy kromě vysokého osobního ohodnocení a finančních prémií)? S největší pravděpodobností to bude:
- Emoční leadership – tedy vaše ochota naslouchat a chápat potřeby každého jednotlivého člena týmu.
- Autentický leadership – poskytování jasně definované vize a přesvědčivé vedení, které se vyznačuje nejen zdravým sebevědomím, ale i (pro někoho možná překvapivě) pokorou, vysokou mírou důvěryhodnosti, respektem vůči sobě i podřízeným a upřímným otevřeným chováním. Patří sem i schopnost uznat vlastní chyby a omluvit se za ně.
- Transparentní komunikace v týmu i s jednotlivci – kromě aspektů zmíněných v předchozím bodě sem spadá především ochota vyslechnout všechny strany a argumenty a zvážení všech předložených názorů. Nebuďte falešní a nelžete.
Obsah všech uvedených bodů bychom mohli shrnout do prvního tipu: sami dělejte to, co očekáváte od ostatních! Papalášství nemá nikdo rád – pokud například někdy pracujete z domova, umožněte to i členům svého týmu. Jděte příkladem!
Motivace pracovníků a konstruktivní zpětná vazba
Pracovní motivace by měla být smysluplná a pozitivní. Zapomeňte na metodu cukru a biče – podřízení nejsou vaši poddaní. Nejsou to ani hlupáci – prémie ve výši několika stokorun působí spíše jako výsměch nebo špatný vtip. Oproti tomu dobře míněná a upřímná pochvala vás nebude stát ani korunu a motivovat dokáže víc než balík peněz. Chvalte, chvalte, chvalte!
Motivaci k práci můžete velmi dobře posílit i konstruktivní zpětnou vazbou. Pamatujte, že nic jako konstruktivní kritika ve skutečnosti neexistuje – kritika je vždy destruktivní. I proto mluvíme o zpětné vazbě, nikoliv kritice. Buďte věcní, nezanášejte do feedbacku zbytečné emoce, a především konstruktivní zpětnou vazbu poskytujte zásadně mezi čtyřma očima.
Tip: Podívejte se na další tipy, jak můžete motivovat své zaměstnance k lepším výkonům.
Buďte organizovaní
Nebuďte chaotičtí – jinak v zásadě ani nemůžete po svých podřízených požadovat dobře odvedenou a včas odevzdanou práci. Co si pod tím představit?
Tip: Mohlo by vás zajímat, jak se zbavit chaosu ve firmě správným nastavením procesů.
- Používejte jednotný systém, ve kterém se snadno zorientujete nejen vy sami, ale především vaši zaměstnanci.
- Zadávejte úkoly včas – informujte o zadaných úkolech a jejich termínech své pracovníky vždy podrobně a s dostatečným předstihem.
- Delegujte – jinak se z toho zblázníte (abychom parafrázovali známou hlášku o úplatcích z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje!). Nejen, že si tím zařídíte do určité míry vlastní zastupitelnost, ušetříte práci a uvolníte prostor pro důležité úkoly, ale navíc si přidělenou zodpovědností získáte u podřízených respekt a loajalitu.
S Lamaelem máte (napůl) vyhráno!
Víte, že všechny poslední tři uvedené tipy za vás hravě zařídí Lamael? Všechny úkoly naplánujete krok po kroku, sledujete jejich plnění v reálném čase a jejich delegování je otázkou několika kliknutí. Navíc vás ani vaše podřízené nezaskočí žádný deadline – Lamael vás na termíny upozorní s dostatečným předstihem, a navíc pohlídá i workflow a postup práce. Kontaktujte nás a vyzkoušejte Lamael na 14 dní zcela zdarma!