Práce projektového manažera je zásadní pro bezproblémový chod celé firmy. Právě on je zodpovědný za klidný průběh a úspěch všech projektů. Řízení projektů ale rozhodně není jednoduché. Přečtěte si tipy, jak úspěšně zvládnout projektové řízení krok za krokem.
1. Chce to plán
Řízení projektů se samozřejmě neobejde bez plánu. Projekt si rozdělte do několika fází.
Příprava
Přípravná fáze je velmi teoretická. Budete v ní totiž řešit to nejdůležitější – nápad. Musíte vymyslet, jak projekt uchopit a co je vlastně potřeba udělat. S tím souvisí stanovení cílů. Abyste mohli své nápady následně vyhodnotit, je třeba definovat, kam chcete dojít. Cíle musí být SMART, neboli specifické, měřitelné, akceptovatelné, realistické a časově ohraničené.
Plán
Jakmile dostanete zelenou a váš nápad se líbí, nastává plánovací fáze. Všechno, co jste doposud vymysleli, musíte naplánovat. Plánujte projekty logicky, abyste na nic nezapomněli. S tím vám pomůže logický rámec. Díky přehledné tabulce pro vás bude celý proces řízení projektů mnohem jednodušší.
Použijte projektový nástroj, ve kterém projekt založíte a rovnou přiřadíte kolegům úkoly i s deadliny. V Lamaelu si můžete zobrazit kalendář, kde vidíte všechny projekty a úkoly. Díky tomu můžete vše dobře časově rozplánovat. Nezapomeňte na rozpočet, který na projekt máte. V Lamaelu čas strávený nad úkolem rovnou vykazujte a jedním kliknutím pak fakturujte.
Realizace
Pokud projekt skvěle naplánujete, realizace bude brnkačka. Zásadní je držet se plánu a naplnit cíle, které jste si na začátku stanovili. V případě nějakého problému aktivně reagujte a snažte se najít co nejjednodušší cestu, jak problém vyřešit.
Zhodnocení
Poslední fáze projektového řízení je zhodnocení celého projektu. Zajímat by vás mělo hlavně to, zda jste splnili nastavené cíle, popřípadě jak moc jste se jim přiblížili. Důležitá je i sebereflexe, díky které se posouváte dál. Ohlédněte se zpět a zanalyzujte, zda jste všechno zvládli podle plánu a co uděláte příště jinak.
2. Bez týmu to nepůjde
Naplánovat projekt zvládnete sami, následnou realizaci ale těžko. Vyberte si zodpovědné kolegy, se kterými se vám dobře pracuje. Když znáte jeden druhého, dokážete úkoly správně rozdělit, protože víte, v čem je kdo dobrý. Ideální je, když máte v týmu různé typy lidí. Více pohledů na věc se vám totiž hodí, můžete nad projektem společně brainstormovat a přijít na další nápady. Při společném rozjímání si tvořte myšlenkovou mapu, díky tomu si všechny myšlenky zapíšete a budou vás napadat další.
3. Komunikujte jasně a efektivně
Komunikace je základ pro úspěšné projektové řízení. Nastavte si pravidla, podle kterých budete společně komunikovat. Jako projektový manažer jste totiž spojkou mezi klientem a týmem. Všechny informace musí být řečeny jasně, aby je všichni pochopili a nedošlo k nedorozumění, které může zpomalit celý projekt. Určete si jedno místo, kde budete komunikovat, ať už jsou to e-maily nebo společný chat, je to na vás. Pokud komunikujete online, určitě vám pomůže náš článek, jak na efektivní online komunikaci.
4. Používejte projektový nástroj
Projektový nástroj vám celý proces projektového managementu velmi usnadní. Efektivita práce poroste a time management zvládnete na jedničku. Lamael vám totiž nabídne tolik funkcí, které u žádného jiného pracovního nástroje nenajdete. Plánování projektů, zadávání úkolů, výkazy času a fakturace, to je samozřejmost. Veškerou komunikaci hravě zvládnete z Lamaelu, protože si můžete e-mailový účet Outlook nebo Gmail jednoduše propojit. To platí i pro kalendář, zkrátka vše v jednom. Pokud hledáte aplikaci pro řízení projektů, vyzkoušejte Lamael. Vše na jednom místě, díky mobilní aplikaci dokonce i v kapse.