Obchodní oddělení je nepostradatelnou součástí každé firmy. Právě na výkonnosti jednotlivých obchodníků totiž z velké části stojí i padá úspěšnost celé společnosti. Zajímá vás, jak docílit toho, aby váš obchodní tým pracoval maximálně produktivně? Připravili jsme pro vás 4 tipy, díky kterým vzroste nejen efektivita práce vašich prodejců, ale i celkový zisk podniku.
1. Zjistěte, jak svůj tým správně motivovat
Najít tu správnou motivaci, která bude na váš tým fungovat, je pro růst produktivity práce jeho členů zásadní. Možná vás napadne, že největší motivace obchodníků je zaručeně výše jejich honoráře. Ne vždy je ale tohle pravda.
I když jsou peníze samozřejmě důležité a bez dostatečného ohodnocení by chtěl pracovat asi málokdo, podstatnou roli v motivaci týmu hrají i jiné faktory. Pro spoustu lidí je stejně důležité jako výše platu i to, aby jim jejich práce přinášela potěšení. Snažte se proto o udržování dobrých vztahů v týmu a nezapomeňte úspěchy jednotlivých členů vždy pochválit a ocenit.
2. Nepodceňte důležitost komunikaci
Dalším efektivním krokem ke zvýšení produktivity práce jednotlivých členů obchodního týmu je zavedení pravidelných porad – ideálně na týdenní bázi. Účelem těchto porad by však nemělo být pouze plánování úkolů či stanovení cílů na nadcházející týden.
V rámci porady by měl vždy každý obchodník také odprezentovat své výsledky za uplynulé období. Každý se tak se svými kolegy podělí o postupy a tipy, díky kterým svých úspěchů dosáhl, což může pro další členy týmu sloužit jako hodnotná inspirace.
Jak už jsme zmiňovali výše, v rámci zvýšení osobní produktivity je skvělou motivací i pochvala od nadřízeného. A právě porady jsou ideální příležitostí, kde můžete úspěchy jednotlivých členů týmu veřejně vyzdvihnout a zvýšit tak jejich motivaci.
Tip: Přečtěte si 6 důležitých vlastností a nejčastější chyby obchodníků
3. Pamatujte, že cvičení dělá mistra
Nenechte svůj tým stagnovat. Pamatujte, že pouze neustálé cvičení dělá mistra. Pravidelným vzděláváním si totiž členové týmu nejen procvičí již nabyté znalosti a dovednosti, ale mohou si osvojit i nové metody a principy, které zvýší jejich odbornost, efektivitu práce i úspěšnost u klientů – což se nakonec pozitivně projeví na celkovém zisku podniku.
Vůbec přitom není potřeba zvát do firmy každý měsíc externí školitele nebo organizovat nákladné workshopy. Bohatě si vystačíte jednou za čas s jednodenní interní kvalifikací, kde se váš tým proškolí takzvaně svépomocí.
Zvolte vždy předem jednoho z obchodníků, jehož úkolem bude vybrat si a zpracovat téma z oblasti obchodních dovedností nebo třeba produktových znalostí a připravit si na dané téma pro kolegy krátkou prezentaci. Nebojte se do vzdělávání zapojit i dnes tolik populární gamifikaci a připravit pro svůj tým třeba vědomostní kvíz, který celé školení oživí.
4. Stanovujte vždy reálně dosažitelné cíle
Největším zabijákem efektivity práce je jednoznačně stres a tlak. V případě, že budou vaši obchodníci nuceni pracovat pod neustálým stresem z důvodu špatné organizace práce, přehnaných požadavků a nereálně dosažitelných cílů, s růstem jejich osobní produktivity nepočítejte. Spíš se dočkáte pravého opaku.
Permanentní stres rapidně snižuje psychickou i fyzickou kondici. Snadno se tak může stát, že ve snaze stihnout všechno za co nejkratší dobu, začnou obchodníci svoji práci odbývat a nebudou věnovat svěřeným úkolům tolik času a píle, kolik by bylo k jejich efektivnímu splnění potřeba. A to se negativně podepíše nejen na vašich vzájemných vztazích, ale samozřejmě také na spokojenosti (nebo spíše nespokojenosti) vašich klientů, která se následně projeví i na zisku podniku.
Velké cíle proto vždy rozdělujte na menší dílčí úkoly, které budou pro váš tým mnohem dosažitelnější. Myslete také na to, že klíčem k dosahování stanovených cílů a zvýšení efektivity práce je hlavně její správná organizace. A právě s tím vám skvěle pomůže aplikace Lamael, ve které zvládnete pohodlně řídit veškerou firemní agendu včetně obchodních příležitostí nebo stavu skladových zásob.
Díky Lamaelu se budou vaši obchodníci mnohem lépe orientovat v rozjednaných obchodech, přestanou se ztrácet v termínech a budou mít vždy dokonalý přehled o celkovém stavu projektu. Do aplikace se navíc snadno dostanou i na cestách – přístupná je totiž pohodlně i z mobilních telefonů. Vyzkoušejte si všechny výhody Lamaelu na 14 dní zdarma a sami a uvidíte, že už se ho nebudete chtít vzdát.